Možná někteří z Vás o této metodě již slyšeli a někteří to slyšíte poprvé. Jedná se o nový a zajímavý způsob tréninkové metody, která se považuje za velmi náročnou a nedoporučuje se lidem, kteří se sportem začínají. Revoluční způsob tréninku je pojmenován po japonském lékaři jménem Izumi Tabata. Tento pán se svými spolupracovníky v japonském městě Kanoya na základě svých výzkumů poukazuje na vysokou účinnost této metody.

 

Cvičení Tabata Nymburk je každý čtvrtek od 18.00 hodin

 

Při svých pokusech přišel na to, že probandi, kteří po dobu šesti týdnů 5 x v týdnu využívali Tabata trénink, nastalo zlepšení maximální aerobní kapacity o 14 %. Zároveň došlo k zlepšení anaerobní kapacity o 28%. Tabata metoda je vskutku vzácný typ cvičení, při kterém dochází ke zlepšování obou metabolických systémů současně. V porovnání se studiemi zabývajícími se tradičním zvyšováním aerobních předpokladů (běh na úrovni 70 % VO2 max. po dobu 60 minut) za 6 týdnů ukázaly tyto studie zlepšení aerobní kapacity jen o 9,5 %.
Tabata je kardiovaskulární trénink, který prokazatelně zlepšuje výkonnost a fitness ve velmi krátkém čase – 14 minut. Cvičení se skládá ze šesti až sedmi 20 sekundových cviků prováděných na 100 %,  proložených dobou odpočinku 10 sekund. Klíčem k efektivitě v Tabata cvičení se jeví krátké intervaly odpočinku mezi cvičením.

Konvenční, vzdělávací pokyny doporučují poměr zatížení  k odpočinku 1:3. To znamená, že by měla  vaše doba odpočinku trvat třikrát tak dlouho, jak trvá vaše zátěž. Tabata cvičení ale obsahuje odpočinek v poměru 2:1, což znamená, že vaše doba odpočinku je jen z poloviny tak dlouhá, jak čas, se kterým pracujete.

 

Rychlé výsledky

Tabata nabízí rychlý způsob, jak se dostat do formy do pouhých čtyř minut vysokou intenzitou cvičení. Autoři však varují, že je tento režim hodně vysilující. Tato tréninková metoda byla původně vyvinuta pro olympijské atlety, a dr. Tabata hlásil, že oni si sáhli na dno svých sil. Takže tento styl tréninku není úplně vhodný pro začátečníka. Měl by ho pouze vykonávat někdo, kdo má solidní fyzickou zdatnost a dobrý zdravotní stav.